Oxford University Press
Oxford University Press to największe wydawnictwo akademickie na świecie, którego początki sięgają jeszcze XV wieku. Zajmuje się wydawaniem publikacji naukowych, między innymi „International Journal of Epidemiology”, materiałów i podręczników do nauki języka angielskiego, takich jak
Czytaj dalejOxford University Press
Oxford University Press to największe wydawnictwo akademickie na świecie, którego początki sięgają jeszcze XV wieku. Zajmuje się wydawaniem publikacji naukowych, między innymi „International Journal of Epidemiology”, materiałów i podręczników do nauki języka angielskiego, takich jak „English File” i „First Certificate Practice Tests” oraz słowników, których przykładem jest najbardziej metodyczny słownik języka angielskiego „Oxford English Dictionary”.
W 1586 roku prawo do drukowania książek przez University of Oxford zostało uregulowane formalnie – najpierw rozporządzeniem wydanym przez Sąd Izby Gwieździstej, następnie formalnym pozwoleniem króla Karola I Stewarta. OUP wywalczyło również prawo do druku Biblii Króla Jakuba – angielskiego tłumaczenia Biblii przygotowanego na potrzeby Kościoła Anglii.
Od XIX wieku wydawnictwo zaczęło się prężnie rozwijać – otwarto pierwszy zamorski oddział w Nowym Jorku, a następnie sukcesywnie tworzono następne: w Kanadzie, Australii, Indiach i Afryce Południowej. Rozlokowanie oddziałów wydawnictwa na całym świecie sprawiło, że Oxford University Press zdominowało rynek publikacji naukowych oraz stało się czołową instytucją wydającą materiały do nauki języka angielskiego jako języka obcego. Obecnie osiemdziesiąt procent zysków wydawnictwa pochodzi spoza Wielkiej Brytanii, a oficyna zarabia rocznie około ośmiuset milionów funtów.
Poszczególne, lokalne oddziały mają sporą autonomię – wydają materiały i publikacje dostosowane do właściwych dla danego regionu potrzeb. Oddziały te miały na przestrzeni lat swoje wzloty i upadki – biuro w Nowym Jorku niemalże zbankrutowało w latach trzydziestych XX wieku w czasie wielkiego kryzysu, uratowało się jednak dzięki utrzymującej się sprzedaży Biblii; cały oddział w Stanach Zjednoczonych walczył również przez wiele lat o prawa do wydawania publikacji naukowych autorstwa amerykańskich uczonych traktujących o tematyce Wielkiej Brytanii oraz języka angielskiego.
Ekspansję wydawnictwa Oxford University Press na publikacje muzyczne, książki dla dzieci, mapy, atlasy, publikacje medyczne i ekonomiczne oraz powieści, a także przekształcenie oddziału w Londynie na swoiste centrum dowodzenia oficyny, wydawnictwo zawdzięcza Humphreyowi Milfordowi, który zarządzał Oxford University Press w pierwszej połowie XX wieku. Już w latach dwudziestych i trzydziestych wydawnictwo wystartowało z materiałami do nauki angielskiego dla dzieci, które dotarły w najdalsze zakątki świata, między innymi do dzieci w Afryce oraz Azji – ten ruch zagwarantował oficynie dominację na rynku materiałów dydaktycznych do nauki języków obcych, która trwa do dzisiaj i jest jednym z głównych źródeł dochodów wydawnictwa.
Oddzielną marką wydawnictwa Oxford University Press jest „Clarendon Press” – do lat siedemdziesiątych XX wieku książki drukowane w londyńskim oddziale były oznaczane marką „Oxford University Press”, natomiast publikacje drukowane w Oxfordzie nosiły oznaczenie „Clarendon Press”. Po zlikwidowaniu biura w Londynie i przeniesieniu się kwatery głównej oficyny z powrotem do Oxfordu marką „Clarendon Press” zaczęto oznaczać publikacje naukowe o szczególnym znaczeniu i wartości naukowej.