- Strona główna
- »
- Muzyka
- »
- Klasyczna
- »
- Współczesna
- »
- Mieczysław Wajnber - Kwartety smyczkowe nr 8-10 (CD)
Mieczysław Wajnber - Kwartety smyczkowe nr 8-10 (CD)
Wydawca: Universal Music Polska
Kategoria: Współczesna
Informacja o produkcie
- Nr katalogowy:
- MR07821631
- Dystrybutor:
- Universal Music Polska
- Lista Utworów:
- VIII Kwartet smyczkowy op. 66 (1959)
1. Adagio – Andante – Allegretto – Allegro – Allegretto – Andante
IX Kwartet smyczkowy op. 80 (1963)
2. Allegro
3. Allegretto
4. Andante
5. Allegro moderato
X Kwartet smyczkowy op. 85 (1965)
6. Adagio
7. Allegro
8. Adagio
9. Allegretto - Nośnik:
- CD
- Wykonawca:
- Kwartet Śląski
- Liczba Płyt:
- 1
Opis
Nie tylko nastrój, lecz także rozmaite nawiązania podpowiadają, że muzyka Wajnberga – również VIII, IX i X Kwartet smyczkowy – zrodziła się w wyobraźni człowieka cierpiącego z powodu tragedii najbliższych i odczuwającego nostalgię za utraconą ojczyzną, gdzie spędził "najlepszy i najszczęśliwszy okres" swego życia, jak wyznał po latach rozmówcy z Polski.
Te trzy opusy – 66, 80 i 85 – powstawały w latach, gdy żył wspomnieniami, na co jednoznacznie wskazuje dobór tekstów w ówczesnych utworach wokalnych. W VI Symfonii (op. 79) wykorzystał żydowskie i rosyjskie wiersze o wojnie. Komponując Dziennik miłości (op. 87), sięgnął do wierszy Stanisława Wygodzkiego opłakującego córkę zamordowaną w Auschwitz. Symfonię "Kwiaty polskie" (op. 83) zainspirował poemat Juliana Tuwima przepełniony tęsknotą za utraconą ojczyzną. Wajnberg czekał ponadto – jak już wyżej wspomniano – na libretto Pasażerki, której bohaterów mógł utożsamiać z własną rodziną.
Nic zatem dziwnego, że wszystkie kwartety zamieszczone na tej płycie zostały napisane w tonacjach molowych: c-moll (VIII), fis- moll (IX) i a-moll (X). Najważniejsze i najdłuższe są w nich części powolne. Lamentacyjna i melancholijna muzyka rozpoczyna, przypomina się w środkowym epizodzie i kończy VIII Kwartet smyczkowy. W Dziewiątym wypełnia część trzecią, nabierając wyraźnych tonów dramatycznych. W Dziesiątym pojawia się jako Adagio na początku, a potem jako trzecie, przedostatnie ogniwo.
Te trzy opusy – 66, 80 i 85 – powstawały w latach, gdy żył wspomnieniami, na co jednoznacznie wskazuje dobór tekstów w ówczesnych utworach wokalnych. W VI Symfonii (op. 79) wykorzystał żydowskie i rosyjskie wiersze o wojnie. Komponując Dziennik miłości (op. 87), sięgnął do wierszy Stanisława Wygodzkiego opłakującego córkę zamordowaną w Auschwitz. Symfonię "Kwiaty polskie" (op. 83) zainspirował poemat Juliana Tuwima przepełniony tęsknotą za utraconą ojczyzną. Wajnberg czekał ponadto – jak już wyżej wspomniano – na libretto Pasażerki, której bohaterów mógł utożsamiać z własną rodziną.
Nic zatem dziwnego, że wszystkie kwartety zamieszczone na tej płycie zostały napisane w tonacjach molowych: c-moll (VIII), fis- moll (IX) i a-moll (X). Najważniejsze i najdłuższe są w nich części powolne. Lamentacyjna i melancholijna muzyka rozpoczyna, przypomina się w środkowym epizodzie i kończy VIII Kwartet smyczkowy. W Dziewiątym wypełnia część trzecią, nabierając wyraźnych tonów dramatycznych. W Dziesiątym pojawia się jako Adagio na początku, a potem jako trzecie, przedostatnie ogniwo.
Aktualna cena:
42,41
zł
49,28 zł
Oszczędzasz:
6,87
zł
Produkt dostępny
Wysyłamy w 48h
Opinie klientów na temat produktu