- Strona główna
- »
- Podręczniki
- »
- Edukacja przedszkolna
- »
- Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej
Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej
Wydawnictwo: Impuls
Kategoria: Edukacja przedszkolna
Informacja o produkcie
- Nr katalogowy:
- MR06888565
- ISBN:
- 9788378500445
- EAN:
- 9788378500445
- Liczba stron:
- 312
- Język:
- polski
- Okładka:
- miękka
Opis
Konstrukcja logiczno-merytoryczną publikacji tworzą cztery części. Pierwsza z nich to teoretyczne podstawy badań składające się z trzech rozdziałów.
Pierwszy rozdział stanowi próbę przedstawienia nauki języków obcych w perspektywie głównych ujęć: filozoficznych, lingwistycznych, neurologiczno-psychologicznych oraz socjologicznych. Na przestrzeni wieków refleksja filozoficzna z zakresu problematyki języków obcych wpłynęła w sposób pośredni na kształtowanie edukacji językowej dzieci, informując nauczycieli - lingwistów na temat struktury języka i opracowując gramatyki poszczególnych języków nowożytnych na podstawie, których nauczano języków obcych. Znacznie wnikliwszymi rozstrzygnięciami w proces glottodydaktyczny dysponuje lingwistyka, która pomaga nauczycielom selekcjonując, dobierając i konstruując materiały nauczania, a także ustala metody i techniki zgodnie z możliwościami dzieci. Teoretyczną podstawę podjętej problematyki stanowią również rozstrzygnięcia dotyczące fizjologicznych-neurologicznych mechanizmów regulujących powstawanie mowy i procesów zachodzących w mózgu u dzieci oraz psychologiczno-socjologiczne podstawy nauczania języków obcych najmłodszych. W celu wyjaśnia istoty nauki języka obcego dzieci na poziomie elementarnym, przedstawiono funkcjonowanie języka pierwszego - ojczystego, podobnego w kolejnych etapach przyswajania do języka obcego.
Rozdział drugi poświęcony został oczekiwaniom i możliwościom nauki języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem psychofizycznych przesłanek uzasadniających współczesną naukę dzieci.
Pełnego obrazu teoretycznych rozstrzygnięć dopełniają założenia dotyczące nauczyciela - inspiratora procesu kształcenia języków obcych i rodziców, podejmujących współpracę ze szkołą dla dobra dziecka oraz zaprezentowano współczesny warsztat pracy nauczyciela i ucznia.
Rozdział trzeci zawiera interpretację literatury poświęconej miejscu języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej a w nim argumenty za i przeciw wczesnej nauce języków obcych, a także legislacyjne uwarunkowania europejskiej edukacji językowej wskazując przy tym powszechność tego kształcenia i zasadność wprowadzenia ich w naszym kraju.
Rozdział czwarty publikacji koncentruje się wokół założeń metodologicznych zaprojektowanych badań, które przeprowadzono w losowo wybranych pięciu szczecińskich szkołach podstawowych od 1. września 2006 do maja 2007 r.
Rozdziały: piąty-ósmy stanowią obszerną analizę i interpretację danych statystycznych dotyczących części diagnostycznej i zależnościowej badań. Zakończenie stanowią interesujące uogólniające stwierdzenia i wypływające z nich wnioski oraz wynikające implikacje dla praktyki edukacyjnej.
Pierwszy rozdział stanowi próbę przedstawienia nauki języków obcych w perspektywie głównych ujęć: filozoficznych, lingwistycznych, neurologiczno-psychologicznych oraz socjologicznych. Na przestrzeni wieków refleksja filozoficzna z zakresu problematyki języków obcych wpłynęła w sposób pośredni na kształtowanie edukacji językowej dzieci, informując nauczycieli - lingwistów na temat struktury języka i opracowując gramatyki poszczególnych języków nowożytnych na podstawie, których nauczano języków obcych. Znacznie wnikliwszymi rozstrzygnięciami w proces glottodydaktyczny dysponuje lingwistyka, która pomaga nauczycielom selekcjonując, dobierając i konstruując materiały nauczania, a także ustala metody i techniki zgodnie z możliwościami dzieci. Teoretyczną podstawę podjętej problematyki stanowią również rozstrzygnięcia dotyczące fizjologicznych-neurologicznych mechanizmów regulujących powstawanie mowy i procesów zachodzących w mózgu u dzieci oraz psychologiczno-socjologiczne podstawy nauczania języków obcych najmłodszych. W celu wyjaśnia istoty nauki języka obcego dzieci na poziomie elementarnym, przedstawiono funkcjonowanie języka pierwszego - ojczystego, podobnego w kolejnych etapach przyswajania do języka obcego.
Rozdział drugi poświęcony został oczekiwaniom i możliwościom nauki języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem psychofizycznych przesłanek uzasadniających współczesną naukę dzieci.
Pełnego obrazu teoretycznych rozstrzygnięć dopełniają założenia dotyczące nauczyciela - inspiratora procesu kształcenia języków obcych i rodziców, podejmujących współpracę ze szkołą dla dobra dziecka oraz zaprezentowano współczesny warsztat pracy nauczyciela i ucznia.
Rozdział trzeci zawiera interpretację literatury poświęconej miejscu języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej a w nim argumenty za i przeciw wczesnej nauce języków obcych, a także legislacyjne uwarunkowania europejskiej edukacji językowej wskazując przy tym powszechność tego kształcenia i zasadność wprowadzenia ich w naszym kraju.
Rozdział czwarty publikacji koncentruje się wokół założeń metodologicznych zaprojektowanych badań, które przeprowadzono w losowo wybranych pięciu szczecińskich szkołach podstawowych od 1. września 2006 do maja 2007 r.
Rozdziały: piąty-ósmy stanowią obszerną analizę i interpretację danych statystycznych dotyczących części diagnostycznej i zależnościowej badań. Zakończenie stanowią interesujące uogólniające stwierdzenia i wypływające z nich wnioski oraz wynikające implikacje dla praktyki edukacyjnej.
product__options
Miejsce języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej
Mowa tu o opracowaniu Grażyny Erenc-Grygoruk „Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej”. Opublikowana nakładem Oficyny Impuls książka jest kompleksowym ujęciem tematu, uwzględniającym zarówno wymiar polityczny edukacji językowej, jak i względy praktyczne. Autorka, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, jest nauczycielem dyplomowanym, pracującym z dziećmi w klasach I – III. Spod jej pióra wyszły również liczne artykuły, między innymi poświęcone nauce języków w przedszkolu i w pierwszych klasach szkoły podstawowej.
Wczesna nauka języka obcego została obowiązkowo wprowadzona w 2006 r. jako przedmiot w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Książka wykorzystuje wieloletnie doświadczenie autorki w nauczaniu młodszych klas i opiera się na refleksji pedagogicznej nad kondycją polskiej szkoły oraz nad dylematami, z jakimi borykają się nauczyciele oraz rodzice. Podjęta praca nad nakreśleniem całego spektrum problemów związanych z nauczaniem języka oraz problematycznymi sukcesami na tym polu ujawnia również zainteresowania autorki, która pragnie dogłębnie poznać temat oraz analizuje szkolną rzeczywistość. Ma ona nadzieję, że niniejsza praca, jedna z niewielu poświęconych tematyce języków obcych w tej grupie wiekowej, skutkować będzie przekształceniem obecnie funkcjonującej struktury oraz przyczyni się do poprawy efektywności nauczania.
Książka została podzielona na części, z których każda porusza inne aspekty merytoryczne tematu. Pierwsza, składająca się z trzech rozdziałów, zajmuje się teoretycznymi podstawami badań. Rozdział pierwszy dotyczy społecznych, przyrodniczych i lingwistycznych uwarunkowań edukacji językowej dzieci i przedstawia zarówno filozoficzne podstawy edukacji językowej, jak i jej lingwistyczne podstawy. W rozdziale drugim autorka zajęła się kwestią perspektyw nauki języków obcych z naciskiem na psychofizyczne uwarunkowania, potrzeby oraz możliwości dziecka. Poruszyła również niezmiernie istotną sprawę, a mianowicie osobę nauczyciela, kreśląc sylwetkę nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i nauczyciela języka obcego. Rozdział trzeci wskazuje natomiast miejsce języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej – znajdziemy tu przytoczone argumenty zarówno za, jak i przeciw wczesnemu rozpoczynaniu nauki języków obcych. Zaprezentowane zostały tu ponadto podstawowe składniki procesów glottodydaktycznych, które są wykorzystywane przez nauczycieli.
Rozdział czwarty pracy jest skoncentrowany wokół założeń metodologicznych przeprowadzonych przez autorkę badań: określenia zakresu projektowanego postępowania badawczego, a tym samym sformułowania problemów pozwalających na wyznaczenie celów szczegółowych i przedstawienie problemów oraz hipotez badawczych. Do zilustrowania relacji pomiędzy zmiennymi opracowane zostały również modele badań edukacji wczesnoszkolnej wzbogaconej językiem obcym, a do przeprowadzenia samych badań wykorzystano różnorodne metody i techniki. Analiza uzyskanych wyników została poprzedzona charakterystyką środowisk uczniów, nauczycieli i rodziców. Badaniem zostali objęci uczniowie pięciu publicznych szkół podstawowych ze Szczecina. Kolejne rozdziały, od piątego do ósmego, prezentują rezultaty przeprowadzonych badań, analizę danych statystycznych oraz ich interpretację.
Obszerny zakres tematyczny, bogactwo merytoryczne oraz poprzedzone hipotezami badania stanowią nieocenione źródło wiedzy na temat nauczania języków obcych na poziomie wczesnoszkolnym. Publikacja Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej autorstwa Grażyny Erenc-Grygoruk jest tym samym pozycją, której nie może zabraknąć w żadnej bibliotece pedagogicznej, ale również w prywatnych zbiorach nauczycieli – animatorów nauki języków obcych. Zgromadzone informację pozwolą nie tylko na lepsze zrozumienie mechanizmów szkolnych, ale również na wzbogacenie swojego warsztatu. Skorzystać mogą na tym nie tylko sami nauczyciele, ale przede wszystkim dzieci!