Informacja
Wszystkie kategorie
Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie

Nauczycielskie poniżanie. szkolna przemoc wobec dziewcząt.

Kod produktu: 9788376414058
3695 zł 39,00 zł -5%
Produkt niedostępny

Dostawy od 14,99 zł

opis

Proponowana praca wpisuje się bardzo wyraźnie w nurt socjologii ciała oraz w nurt pedagogicznych analiz kultury szkoły. Podstawowym przedmiotem zainteresowania są relacje (wspomnienia) absolwentek różnych typów szkół dotyczące represyjnego wymiaru pedagogicznej pracy szkoły – represjonowania wyglądu fizycznego (strój, fryzura, makijaż). Badania empiryczne w których brało udział ok. 200 kobiet (absolwentek) wskazują na powszechność tego typu przemocy (zazwyczaj za przemoc nieuważnej), podobną strukturę doświadczenia przemocy oraz konsekwencje w postaci specyficznych kobiecych dyspozycji kształtowanych w szkole („siedzieć cicho”).


Prof. UG, dr hab. Dorota Klus Stańska:

Jest to unikatowa na rynku wydawniczym wstrząsająca diagnoza polskiej szkoły jako miejsca opresyjnego konstruowania płci, ciała i seksualności uczniów. Odważna, bezkompromisowa, dobrze udokumentowana empirycznie – stanowi przekonującą konfrontację z popularnym dziś, awersyjnym medialnym obrazem młodzieży szkolnej. Autorka wnikliwie i z wrażliwością zarówno badawczą, jak i społeczną, rozpoznaje specyfikę dyscyplinowania ciała kobiecego w murach szkoły. Pedagogika pozostaje wciąż niepokojąco obojętna wobec tych zjawisk.

Spis treści:

Wstęp

Wprowadzenie. Socjologia ciała – socjologia nierówności?

Somatyzacja problematyki socjologii edukacji

1. Społeczne konstruowanie ciała, płci i seksualności

Socjologia ciała P. Bourdieu
Kapitał wcielony – „klasa” ciała, ciało klasy
Normalizowanie i dyscyplinowanie – socjologia „podatnego ciała”
Społeczna produkcja seksualności i „źródłowej” płci
Genderowe rewizje: uobecnianie ciał kobiecych
Rewizje queerowe. Radosne otchłanie nietożsamości i wyzwolone ciała?
Szkolne mechanizmy dyscyplinowania dziewczęcych ciał – „sterylne” i „posłuszne”

2. Kulturowe kody płci – cielesna hexis

Moda jako konsumpcja
Moda jako opór?
Moda i kultura popularna
Kulturowe prze/kodowanie płci – odmienne ubrania, „inne” ciała
Kamp i drag jako międzypłciowe przestrzenie symboliczne
Strój zakonny – habit nie czyni zakonnicy?
Kulturowe kody dziewczęcości – niewidzialność, kicz, transgresja
Początek drogi przez ciało
Nastolatki – ubranie i pożądanie

3. Komunikacja szkolna – mówienie i słuchanie, poniżanie i żartowanie

Komunikacja szkolna w perspektywie gender
Komunikacja i kontrola – językowa niewidoczność kobiet, trening milczenia
Ponadjednostkowe warunki sprawowania nauczycielskiej dyscypliny i kontroli
Poniżanie – żartowanie?
Komunikacja i ciało – poniżające nazwanie

4. Założenia i procedury badań własnych

Sprawczy podmiot?
Humanistyka i konserwatyzm
Nowa humanistyka
Konstrukcja przedmiotu badań własnych. Postępowanie badawcze
Metody gromadzenia danych empirycznych
Konstrukcja próby
Czas przeprowadzenia badań empirycznych
Metoda interpretacji materiału empirycznego – krytyczna analiza dyskursu

5. Ciało pedagogiczne i uczennice – typy represji, poniżające nazwania

Klasa szkolna i nauczycielska władza
Ciało pedagogiczne i uczennice – struktura represji
Dyskurs normalizacyjny
Dyskurs klasowy – hierarchizacja i deklasacja
Dyskurs poddaństwa – sprywatyzowana przestrzeń klasy szkolnej
Dyskurs regulacyjny – odmienić „odmieńca”
Dyskurs samiczy?
Dyskurs seksualnego „upodmiotowienia”/uprzedmiotowienia
Przegrana walka o język – czego uczy seksualne „upodmiotowienie”?
Paraliż, bezsilność, atak na tożsamość – niejęzykowe konsekwencje poniżającego nazwania

6. Dyskusja

Demokratyczna szkoła? Poniżające nazwania i „prawidłowa” dziewczęcość
Seksizm?
Właściwości ciała pedagogicznego – badania socjolingwistyczne
Społeczeństwo demokratyczne, niedemokratyczna szkoła – pytanie o tożsamość zawodową nauczycielek i nauczycieli
Estetyka i moralność – „czyste” sądy estetyczne i ich „nieczyste” konsekwencje
Socjologia ciała i pedagogika – trudne związki?
Strategie neutralizacji
Przemoc ze względu na płeć i prawo
Strategie działania

Literatura




specyfikacja

Informacje podstawowe
EAN
9788376414058
Okładka
Miękka
Data wydania
2011
Język
polski
Ilość stron
192
Marka
DIFIN Spółka Akcyjna
dodano do koszyka
dodaj opinię

opinie

Średnia ocena:
Średnia ocena
0,00
na podstawie ocen
Posiadasz ten produkt? Pomóż innym i dodaj swoją opinię

Copyright 2022 by merlin.pl All right reserved