Wprowadzenie
Część I
Problemy kształcenia uczniów niepełnosprawnych w wybranych krajach europejskich
Zmiany uwarunkowań rozwoju pedagogiki specjalnej w Niemczech
Edukacja na poziomie średnim młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - z doświadczeń krajów zachodnich
Doświadczenia z edukacją upośledzonych umysłowo w Niemczech
Kształcenie uczniów w granicznej strefie opóźnienia umysłowego na Słowacji
Możliwości przygotowania zawodowego niepełnosprawnych umysłowo w Republice Słowackiej
Organizacja kształcenia specjalnego w duńskiej szkole podstawowej
Część II
Polski system kształcenia specjalnego - orientacje teoretyczno-badawcze
Pedagogika specjalna czy pedagogika szkoły specjalnej - (organizacja procesów)
Orientacje teoretyczne w badaniach kształcenia osób niepełnosprawnych i ich implikacje praktyczne
Kształcenie specjalne w kontekście wybranych zmian w systemie oświaty w Polsce
Perspektywa badań nad systemem kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Polsce - analiza możliwej i podejmowanej problematyki badań
Część III
Prawne i etyczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych w Polsce
Prawo dziecka do akceptacji, szacunku i przyjaznego porozumiewania się z rodzicami (chcemy dzieci chcianych i kochanych przez mądrych i odpowiedzialnych rodziców)
Rola prawa w systemie wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych
Prawa osób niepełnosprawnych w aspekcie realizacji zasad sprawiedliwości społecznej